Mode = konst på Industrigatan 3
Text: Alva Nyblom
Bild: Filippa Trajkovski
Tre av Sveriges främsta modekonstnärer ställer ut sina verk på Industrigatan 3, Lidköping, som en del av LDKPN Fashion Week. Vi ställer frågan om var gränsen mellan mode och konst egentligen går – om den finns – till Imaa Queen, Tonje Halvorsen och Bea Szenfeld.
Adam Spjuth är känd för svenska folket från Drag Race Sverige som Imaa Queen. Under LDKPNFW ställs tre verk ut som synts – eller skulle synas – i programmet.
”Mode är grunden till varför jag började med drag. Jag var väldigt kär i Project Runway och började drapera och skapa kläder med ingen annan än mig själv att göra det till. Gränsen mellan mode och konst är svår att sätta fingret på. Jag pendlar själv mellan de två hela tiden. Båda berättar en historia, för mig är mode och konst olika sätt att uttrycka sig på. Min tolkning är att konst är lite mer flummigt och experimenterande medan mode är mer strikt och förhåller sig till normer och samhället – det ska sälja. När det är som den här utställningen med Bea och Tonje, att modet inte kan köpas av vem som helst, blir det mer som konst. Men man kan ägna en hel dag åt att diskutera detta!”
Tonje Halvorsen skapar bärbar konst helt av säkerhetsnålar under namnet Tonje Linnéa. Hon har bland annat klätt artisten Cornelia Jakobs.
”Jag betraktar mina plagg som konst. Det är kanske bärbarheten som spelar roll [för om det är konst eller mode]? Eller så är det ingen gräns, det är bara flytande. Jag började göra kläder av säkerhetsnålar efter att ha kollat lite för mycket på Project Runway. Jag ville skapa av något vardagsobjekt, beställde 100 tusen säkerhetsnålar och körde på. Ombre-klänningen är gjord av 45 tusen nålar och skiftningen i färgen är tack vare 540 tusen pärlor – den väger omkring 20 kilo. Men kom inte till mig om du behöver en säkerhetsål, jag hittar aldrig någon när jag behöver en. Jag har använt alla!”
Bea Szenfeld är kanske mest känd för att skapa kläder i papper. Hon har skapat bland annat Alice Bah Kuhnkes klänning, inspirerad av smältande isar till följd av klimatförändringarna, på Nobelbanketten 2017.
”Jag har varit länge inom industrin och haft ett eget modevarumärke. Jag är mer intresserad av att klä människor än av att sälja kläder. Papper är ett fantastiskt material, med det fokuserar jag mer på siluetter och ytor. Gränsen mellan konst och mode är oerhört tunn, precis som gränsen mellan utklädnad och avant garde – vad är teaterkostym och vad är avant garde-mode? Det är spännande med alla små rum som man kan befinna sig i och gå den snäva gången.”